شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

در گفت و گو با سرپرست مدیریت IT بیمه مرکزی تشریح شد:

مجموعه اقدامات سازمان برای الکترونیکی کردن فرآیندهای بیمه‌ای

فتح نژاد

سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۷:۰۰


گفته می شود میزان تنوع بیمه ها و تعداد بیمه شدگان در هر کشوری ارتباطی مستقیم با میزان رفاه مردمان آن کشور، امنیت و امید به آینده آنان دارد، بنابراین اصل بیمه شدن است اما سهولت فرآیندهای بیمه ای، امنیت اطلاعات بیمه شدگان، احترام به مشتری و بسیاری از موارد دیگر از جمله موضوعاتی است که دست یافتن به آن با استفاده از فناوری های اطلاعات و ارتباطات تسهیل می شود.<BR> آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی سایت اطلاع رسانی وایمکس نیوز با فرامرز فتح نژاد، مشاور رییس کل و سرپرست مدیریت IT بیمه مرکزی در مورد فعالیت ها و برنامه‌های بیمه مرکزی برای رسیدن به اهداف مذکور است.

استاندارد یکپارچه برای تمامی شرکت های بیمه
فتح نژاد با بیان اینکه لازم بود تمامی شرکت های بیمه از فرمت ها و روش های یکسانی برای ثبت اطلاعات مشتریان استفاده کنند، گفت: استانداردسازی داده ها و معماری بانک های اطلاعاتی از جمله اقدامات صورت گرفته توسط بیمه مرکزی بوده است.
وی افزود: برای مشابه سازی روندهای ثبت نام مشتریان، الگوی واحدی درنظر گرفته شد که مطابق آن به عنوان مثال برای ثبت بیمه نامه های خودرو باید از یک روش یکسان برای درج اطلاعات و تکمیل مولفه های مشخص استفاده کرد.
وی در ادامه به معرفی تعداد دیگری از فعالیت های صورت گرفته توسط بیمه مرکزی پرداخت و گفت: تکمیل بانک اطلاعات بیمه خودروی کشور یکی از اقدامات صورت گرفته توسط بیمه مرکزی است که به واسطه آن می توان از تقلب و تکرار در ثبت بیمه نامه ها جلوگیری کرد.
وی گفت: تایید صحت اطلاعات ارتباط سیستمی از طریق برقراری ارتباط وب سرویسی با ناجا اقدام دیگر بیمه مرکزی بوده است که به واسطه آن بانک اطلاعاتی خودرو و بانک اطلاعاتی ناجا به طور همزمان با هم اطلاعاتشان را رد و بدل می کنند تا از تقلب ها و اشتباهات احتمالی جلوگیری شود.
فتح نژاد گفت: فعالیت مشابهی هم با سازمان ثبت احوال صورت گرفته که به واسطه آن بانک اطلاعات خودرو و بانک اطلاعات ثبت احوال با هم در ارتباطند به گونه ای که می شود از طریق ارتباطات وب سرویسی با تشخیص هویت افراد از ضررهای میلیاردی جلوگیری کرد.
وی به نحوه انجام فرآیندهای داخل بیمه مرکزی اشاره کرد و گفت: تقریبا تمامی پروسه های کاری بیمه مرکزی از قبیل فرآیندهای مالی، انبارداری، صدور چک و حسابداری بدون تبادل کاغذ (paperless) انجام می شود.
سرپرست مدیریت IT بیمه مرکزی افزود: ارتباط با سایر بیمه ها نیز از طریق ارتباط اتوماسیونی صورت می گیرد یعنی دو اتوماسیون با هم در ارتباطند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی کارمندان بیمه مرکزی برای اتوماسیونی کردن امور مشکلی نداشتید، گفت: در ابتدا با توجه به اینکه ردیابی در سیستم های الکترونیکی بسیار ساده تر از سیستم های دستی است و در واقع یکی از بارزترین ویژگی های این سیستم ها شفاف سازی روندها و کارهاست در ابتدا با مقاومت هایی از سوی کاربران روش‌های سنتی مواجه بودیم.
فتح نژاد گفت: از طرفی چون استفاده از روش های اتوماسیونی به حداقل های مهارتی اشخاص نیاز دارد، این موضوع هم مزید بر علت کندی حرکت اتوماسیونی بیمه است.

 

بیمه ایران، رتبه اول بیمه های الکترونیکی
وی درباره اینکه کدام یک از شرکت های بیمه کننده در الکترونیکی کردن فرآیندهایشان بهتر از سایرین عمل کردند، گفت: مطابق ارزیابی صورت گرفته بیمه های ایران، البرز، ملت، پارسیان، نوین و دانا به ترتیب در رتبه های اول تا ششم ایستادند.
وی نحوه گزینش و رتبه بندی این شرکت ها را بسیار اصولی، علمی و کارشناسی شده عنوان کرد و گفت: هیچ گونه رانت یا در نظر گرفتن ملاحظاتی در داوری شرکت ها دخیل نبوده و ارزیابی ها تنها بر اساس شاخص های تعیین شده صورت گرفته است.
به گفته فتح نژاد راه اندازی پورتال بیمه مرکزی برای رسیدگی به شکایات بیمه شدگان از اقدامات بسیار موثری بوده که از طریق آن مشتریان بیمه می توانند برای رسیدگی به اختلافات خود با شرکت بیمه کننده به صورت آنلاین مشکل خود را عنوان کنند.
وی گفت: رسیدگی به شکایات بیمه شدگان از طریق این پورتال با بیشترین سرعت انجام می‌شود.
 

بیمه 100 درصد الکترونیکی نداریم
فتح نژاد ماهیت بیمه را به طور کلی غیرمجازی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش مهمی از روند تعیین خسارت به صورت بازدید از محل جاری می شود، حتی در کشورهای پیشرفته نیز به طور متوسط 16 درصد از کل کار به شیوه الکترونیکی صورت می گیرد.
وی افزود: در مورد کشور ما به دلیل اینکه هنوز احراز هویت از طریق امضای دیجیتال میسر نیست روند الکترونیکی شدن فرآیندهای بیمه ای با کندی همراه است.
وی در ادامه گفت: اما در هر صورت دسترسی مشتریان به اطلاعات شفاف در مورد انواع بیمه ها با جزییات و اطلاع بیمه کنندگان از ریسک های احتمالی بیمه شوندگان با توجه به سابقه آنها جزء کمترین اطلاعاتی است که باید به شیوه الکترونیکی انجام شود.
به گفته فتح نژاد باید کلیه خریدها، پرداخت ها و دریافت ها در فضای مجازی انجام شود. در واقع باید تمامی کارهایی که امکان تغییر از فیزیکی به الکترونیکی را دارند باید الکترونیکی شوند.
 

اقدامات در دست انجام بیمه مرکزی
مشاور رییس کل بیمه مرکزی در مورد کارهای در دست اقدام بیمه مرکزی گفت: طراحی و راه اندازی مرکز داده های صنعت بیمه کشور، توسعه و تکمیل پورتال جامع صنعت بیمه به شکل پنجره واحدی که تمامی ارکان بیمه ای بتوانند با آن لینک شوند و راه‌اندازی مرکز میانی گواهی الکترونیکی تشخیص هویت از جمله کارهای در دست اقدام بیمه مرکزی است.
وی افزود: از دیگر اقدامات نیمه تمام بیمه در حوزه الکترونیکی کردن فرآیندها می توان به راه اندازی شبکه ملی بین بیمه ای برای جلوگیری از قطعی ها و تضمین امنیت اطلاعات و نیز ایجاد شبکه کدینگ انحصاری بیمه برای هر بیمه نامه اشاره کرد.
 

برنامه های آینده بیمه مرکزی
سرپرست مدیریت IT بیمه مرکزی در مورد برنامه های آینده گفت: طراحی استاندارد های شرکت های بیمه کاملا مجازی، اعتبارسنجی مشتریان بیمه و طرح GIS بیمه ای از برنامه‌های آینده بیمه مرکزی خواهد بود.
وی گفت: با استفاده از طراحی GIS بیمه‌ای می توان مناطق جغرافیایی را به لحاظ تعداد و نوع بیمه شدگان رصد کرد و اطلاعات لازم را در اختیار شرکت های بیمه گذاشت.
وی افزود: با توجه به اینکه درخواست هایی برای ایجاد شرکت های بیمه تماما مجازی داشتیم، درصددیم تا قوانین، مقررات و استانداردهای لازم برای نظارت بر این تشکیلات را تدوین کنیم.
وی در ادامه گفت: اعتبارسنجی مشتریان بیمه از موارد بسیار مهمی است که توسط آن مشتریان خوش حساب از مشتریان بد حساب مجزا می شوند و شرکت های بیمه‌ای می‌توانند با احتیاط بیشتری با بد حساب ها و ارایه تسهیلات بیشتری با خوش حساب ها رفتار کنند.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو